четвер, 9 лютого 2017 р.

Комбінаторика та ймовірність

Комбінаторика та ймовірність
Казка «Як купці своїх дітей одружували»
 Жили собі на світі два купці . В одного було 7 синів – соколів, а в другого 7 дочок – красунь. Одного разу застрілилися два купці, зайшли в шинок, взяли по кухлю пива і стали думати й гадати, як би їм їхніх дітей по-одружувати.

 Перший купець каже:
«У мене син Іван – роботящий, і поле зоре, викосить, і дров наколе. А Петро – то той майстер на всі руки і хату збудує і дах відремонтує… А Василь таку силу в руках має, що залізні ланцюги рве, як тоненькі мотузки. Дружину на руках носитиме, як пір’їну. А Степан…, а Дмитро…, а Кузя…, а Гнат… От їм би жінок таких же роботящих та проворних до пари».
Другий купець на те: «А у мене всі дочки і розумні і проворні і до роботи звичні. Он Галинка і пирогів напече, і борщу наварить. А Христина – рукодільниця на всю округу, а Олена – як вибілить хату, ще й квіток та півників намалює, а голосиста, як заспіває, то за душу бере. А Василина…, а Одарка…, а Варвара…, а Марія… Всі дівчата на підбір, за будь – кого не віддам!»
Довго купці спорили, хвалили своїх дітей і ніяк не могли їх попарувати. Багато варіантів розглянули, а до єдиної думки не дійшли.
 «Скільки ж тих способів?»
 «Хто б нам допоміг?»
  І тоді один із купців згадав, що у нього є дочка Варвара, її всі Премудрою називають, на всі питання відповідь знає.
  Пішли купці і задали Варварі задачу. «Скількома способами можна одружити синів із сімома дочками?»
  «Добре» - каже Варвара . «Я розв’яжу цю задачу, але у мене є умова: дозвольте нам кожному знайти собі пару до вподоби».
  Купці погодилися, а дівчина розв’язала задачу.
 
І вийшло, що існує 49 способів щоб одружити 7 дочок і 7 синів. Всі залишились задоволеними, а особливо молоді люди, бо знайшли собі до пари коханих.

Казка «Курочка ряба»
     Жили собі дід і баба, і була у них курочка Ряба. У неділю раненько каже баба: «Діду, давай зарубаємо курочку Рябу, я зварю добру юшку. Яєць вона не несе, тож немає від неї ніякої користі». Тільки дід взяв сокиру в руки, щоб курку рубати, а вона й каже: «Не рубай мене, діду, я вам знесу золоте яєчко і станете ви багатими». Порадилися дід з бабаю і вирішили залишити курочку Рябу.
      Настав понеділок. Дивиться дід з бабою в гніздо, а замість золотого яєчка курочка знесла паралелепіпед.
     «І що нам з ним робити ?» - бідкається баба.
     «Почекай, бабо, до завтра , може курочка знесе нам золоте  яйце».
    Настав вівторок. Знов курка знесла геометричну фігуру – призму.
    Про цю незвичайну курку рознеслися слухи по всьому селі. По сусідству жив малий Василько, він ходив у школу  в п’ятий клас . Прийшов він до діда з бабою, тай каже: «Я бачив передачу по телевізору «Очевидне й неймовірне» називається. Там про таку курку розказували, вона знесе яйце тоді, коли розв’язати задачу. Ось я собі записав: «Кожного дня курка несе по одній геометричній фігурі. Яка ймовірність того, що курка знесе золоте яйце, якщо геометричних фігур 6 (призма, паралелепіпед, циліндр, конус, піраміда, куля)»?
      «Але я» - каже Василь – «Вам цю задачу не розв’яжу, бо в школі ми такого ще не вчили.»
       Порадились дід і баба та й вирішили на допомогу покликати свого внука Дмитрика, який навчається в 11-А класі КЗШ № 69. Дмитро був учнем справним, з математикою дружив, теорію ймовірностей засвоїв добре і розв’язав задачу: «Нехай А – подія, яка полягає у тому, що курка знесе золоте яйце. Всього може бути 7 випадків (6 фігур і 1 яйце), n =7. Яйце одне, отже, m=1, тому ймовірність того, що курка знесе золоте яйце Р(А)=m/n=1/7».
     Наступного ранку не встигли дід з бабою прокинутись, чують кудахкає їхня курка Ряба. Вони до гнізда, а там золоте яєчко. Зраділи старенькі. Дуже горді вони, що мають такого розумного онука. А геометричні фігури, які курка нанесла подарували у кабінет математики.

ЗАДАЧІ
     1. Для проходження зовнішнього незалежного оцінювання учень вибирає чотири предмети із запропонованих йому восьми. Скількома способами він може це зробити?
     2. До складу фруктового салату входять: 1 апельсин, 1 груша, 1 яблуко. Скількома способами ваша однокласниця  може вибрати інгредієнти для салату, якщо в неї є 16 яблук, 12 груш, і 5 апельсинів?
     3. Дано вибірку жирності молока (у відсотках):
      3,6; 3,7; 3,4; 3,5; 3,6; 3,7; 2,8; 3,7.
Знайти моду і медіану цієї вибірки.
     4. У подарунковому наборі цукерки карамелі складають 30%, шоколадні 50%. Яка ймовірність того, що вибрана на вміння цукерка буде
      а) шоколадною           б) карамеллю?
     5. Контрольна робота з алгебри та початків аналізу складається із двох завдань трьох  рівнів. Скільки варіантів контрольної роботи можна скласти, якщо у викладача є 30 завдань обов’язкового рівня, 20 завдань середнього рівня та 18 завдань достатнього рівня?
     6. У шкільній їдальні приготували три види перших страв, 4 види других і 3 види третіх страв. Скількома способами можна скласти обід, де б входила перша, друга і третя страви?
     7. На тарілці лежать 8 однакових на вигляд пиріжків: три з повидлом, а решта - з м’ясом. Навмання беруть один пиріжок. Яка ймовірність того, що цей пиріжок:
   а) з повидлом; б) з м‘ясом?
     8. Із 18 склянок, що стояли на столі, 7 були наповнені компотом із малини, а решта соком із яблук. Яка ймовірність того, що навмання вибрана склянка буде наповнена компотом?
     9. Меню нашої шкільної їдальні пропонує 7 видів тістечок та 5 видів соків. Скількома способами можна зробити замовлення із одного тістечка і одного соку?
     10. У 11-А класі навчається 24 учні, у 11-Б – 11. Скількома способами для поїздки на екскурсію можна вибрати
      а) одного учня ;               б) двох учнів з різних класів?
     11. У Олександри в гардеробі є чотири спідниці, три блузки та два жакети. Скільки часу витратить Марія, якщо кожен із можливих нарядів, що складається зі спідниці, блузки та жакета вона примірятиме протягом трьох хвилин?